Free Templates by Cloud Web Hosting

Reparation av Yaesurotor

Publicerad tisdag, 24 juni 2014

På årets radioloppis i Eskilstuna slog jag till på en Yaesu G1000DXC med tillhörande rotorbox med servicebehov. Det medföljde även en extra rotorbox som slaktoffer för reservdelar.

Hittade ganska snart felet på orginalboxen så nån slakt blev det aldrig tal om. Men däremot en ganska tidsödande återställning av boxen då någon tidigare ägare hade försökt bygga in någon form av remotestyrning genom att skala och tvinna in sig på interna ledningar. Med tanke på hur det såg ut är det nog mycket möjligt att det var detta som kortslöt boxen innan den dog.

Nog om det... boxen är nu klar och efter inkoppling snurrar rotorn... sakta och sen ännu saktare för att till slut stanna. Rotorn låter dessutom som ett tröskverk. Efter att ha fått svalna en stund så går rotorn igen för att åter sakta ner och stanna.

Så nu blir det operation felsökning av en rotor som man aldrig sett förut. Hittade servicemanual med sprängskiss på nätet så nu bar det av.


Rotorn öppnad. Allt är förvånansvärt rent och fint.


En liten närbild på innanmätet


Och här från andra sidan. Närmst hitåt syns potentiometern för riktningsvisningen.


Lite mer isärplockat. Inne i skärmboxen sitter avstörningen för DC-motorn.


Och här är en närbild på avstörningen. Tydligen ett ganska vanligt fel på dessa rotorer att dessa är trasiga. Men i mitt fall var den hel.


Växellådan avlyft. Allt ser helt och välinfettat ut.


Allt isärplockat.

I det här läget testar jag att köra rotorn igen. Nu med motorn lös och olastad. Och till min förvång och faktiskt glädje så låter den skrot och överhettar snabbt igen. Lättad att felet inte var i växellådan.


Skruvar isär motorn i molekyler...


Och där är felet. Magneterna har släppt från motorhuset!!

Efter noggrann rengöring och limning med Loctite Metall så monteras motorn ihop igen.
Limmet får härda ett dygn innan testkörning. Motorn spinner som en katt.

Rotorn är nu ihopmonterad och fungerar alldeles utmärkt.
Nästa steg som påbörjats lite smått är att få till möjlighet att styra rotorn direkt med HRD.


Träffar: 648