Portabelvertikal för HF

Publicerad fredag, 28 maj 2010

I helgen så var jag ner till Malmköpings camping med familjen för att delta vid en konfirmation på söndagseftermiddagen, och en hel helg utan radio går ju inte för sig.
Så jag packade ner lite olika delar som tillsammans borde kunna bilda en fungerande antenn för nåt HF-band.
Ingredienerna var:

  • 1st halvvågsvertikal för 11M
  • 1st torkvinda
  • 1st 9:1-balun (se artikel under projekt)
  • 1st rulle RK0,75
  • 17m RG58 med tillhörande PET-flaske-RF-choke

Jag började med att såga av avstämningsringen på vertikalen. Lämnade ca 1dm kvar av ringen till fäste för balunen.
Aluminiumrören var kraftigt missfärgade och skitiga men efter en rejäl stålullsbehandling glänste dom i solskenet.
Ihopmonteringen gick snabbt och smidigt.
Jag drog ut antennen till sin ursprungliga längd på 5,2M och kastade ut en motvikt på strax över 7M och slog på riggen.
Döm om min förvåning när jag kunde stämma av 40M, 20M, 17M, 15M, 12M, 10M och 6M med min inbyggda antenntuner i min FT450. SWRen var inte sämre än 2,5:1 som värst och på flera band mycket mycket bättre än så, så det var bara att tuta och köra utan mer justerande. Det fick iaf duga för den här resan.

Väl hemma igen så tog jag hjälp av SM5MEK att mäta lite på antennen och vi kom fram till att en 4:1-balun och ca 10M motvikt gjorde antennen ännu bättre så nu måste jag linda en sån balun innan nästa resa.


Vertikalen rest på en uppochnervänd torkvinda. Hur stabilt som helst!


Den krokiga vertikalen sedd nerifrån. Balun i vita dosan och RF-choke


Vertikalen bakom min Polar


Portabelväskan placerad på mattan i förtältet


Såhär ser jag ut när jag kör en irländare i kylan och mörkret strax före midnatt.
Hade ingen pannlampa så jag klämde fast en liten LED-ficklampa på lurarna.


Såhär smidigt blir det ihopplockat. Antenn och torkvinda i ett paket. Väger nästan ingenting.

Longwirebalun 9:1

Publicerad tisdag, 27 april 2010

Byggde för ett tag sedan ihop en 9:1-balun för att testa köra med longwire.

Beskrivningen som är på tyska hittade jag i en tråd på forumet qsy.se.
- Direktlänk till artikeln -

Ringkärnan hittas förslagsvis på elfa.
"Lådan" är en kopplingsdosa för utomhusbruk från Eljo.

Jag har inte gjort så många tester med antennen än men vid mina få försök så gick det alldeles utmärkt att stämma av 40M-bandet med enbart 6M lång tråd men den inbyggda antenntunern i min FT450AT.
Kommer göra mer tester från mitt sommarQTH under sommaren.

Det jag upptäckte vid försöken var att man måste ha en RF-choke då det iaf i mitt fall blev rätt så stark RF tillbaka på koaxen som åstadkom diverse sprak pch knaster i all annan elektronik. Det var det som gjorde att jag valde att fortsätta testen på landet där det är lååångt till närmaste granne.

{gallery}artikelbilder/balun{/gallery}

Antennmontering på bilen

Publicerad måndag, 05 april 2010

Under påskhelgen fick jag lite tid över att montera lite antenner på ena bilen.
Har länge kört med magnetfot med kabeln in genom bakdörren och över baksätet ner till utrymmet där radion sitter.
Har tidigare dragit kablar för strömmatning och delat montage och högtalare från facket i bagageutrymmet fram till instrumentpanelen så nu kändes det som att det var dags att få till en seriösare antenninstallation också.

Läs mer: Antennmontering på bilen

Metspöantenn

Publicerad måndag, 21 december 2009

Det här var min metspö-antenn för 80M som jag byggde för att köra portabelt från Sälenfjällen.

SM5MEK var hjälpsam med sin grymma antennanalysutrustning under injusteringen.

Antennen bestod av ett 6M långt teleskopmetspö från biltema och en massa meter FK lindat som spole och mer rakt som radialer.

Spolen blev till slut 163 varv med FK 2,5 lindat tight runt metspöt. Radiatorn var en 5,1m 0,75mm2 rk för att hålla nere vikten så att inte metspöet skulle vika sig. Genom att linda det lite lätt nerför spöet så vek det sig ännu mindre. Det påverkar dock SWRen beroende på hur man lindar eftersom det bildar en spole.
Radialerna var 2st på 10m åt varsitt håll.

Antennen blev rätt så bredbandig men verkningsgraden var usel. En bottenmonterad spole är inte bra om man ogillar förluster.
Enligt vad jag läst och flera har berättat så bör man montera spolen på ca 1/3 från toppen men det är inget jag

Uppsala - Arvidsjaur kördes som första qso och från Sälen körde jag Tyskland så det är bevisat att den är mer än en konstlast iaf..

Metspöet är numera ena halvan av en metspödipol. Men det skriver jag inte mer om i den här artikeln.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En bild på antennen i sitt hopskjutna portabla tillstånd